Specyficzne trudności w uczeniu się to zaburzenia o podłożu neurologicznym, które utrudniają lub uniemożliwiają uczniowi opanowanie określonych umiejętności szkolnych. Specyficzne trudności w uczeniu się nie są spowodowane czynnikami środowiskowymi, takimi jak zaniedbanie, przemoc czy trudności w nauce spowodowane nieadekwatnym poziomem nauczania.
Do najczęstszych specyficznych trudności w uczeniu się należą:
W związku z tym, że powyższe trudności występują u uczniów coraz częściej zajęcia korekcyjno-kompensacyjne są organizowane w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych.
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne to rodzaj terapii pedagogicznej, która ma na celu korygowanie i kompensowanie zaburzeń psychoruchowych dziecka. Głównym celem zajęć jest pomoc uczniowi w pokonaniu trudności uniemożliwiających mu uzyskiwanie dobrych wyników w szkole, budowanie u ucznia adekwatnej samooceny oraz stworzenie uczniowi możliwości wszechstronnego rozwoju.
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne prowadzi specjalista, posiadający odpowiednie kwalifikacje, takie jak:
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne są przeznaczone dla uczniów, którzy wykazują trudności w uczeniu się. Trudności te mogą być spowodowane różnymi czynnikami, takimi jak:
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2013 r. poz. 532) - § 11.
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne są organizowane dla uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego lub posiadających opinię o specyficznych trudnościach w nauce.
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne są organizowane na podstawie rozporządzenia w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej i są kierowane do wszystkich uczniów wymagających wsparcia w szkole, w tym również do uczniów z niepełnosprawnością, którzy mogą korzystać zarówno z zajęć rewalidacyjnych, jak i zajęć organizowanych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Obowiązkiem dyrektora szkoły jest zapewnienie tym uczniom dostępu do zajęć korekcyjno-kompensacyjnych. Dyrektor szkoły może również zdecydować o zorganizowaniu zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla uczniów bez orzeczenia lub opinii, którzy wykazują trudności w uczeniu się.
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne mogą być prowadzone w formie indywidualnej lub grupowej. Zajęcia indywidualne są przeznaczone dla uczniów z najcięższymi zaburzeniami. Zajęcia grupowe są prowadzone dla uczniów z mniej nasilonymi zaburzeniami.
Liczba uczestników zajęć korekcyjno-kompensacyjnych zależy od rodzaju zaburzenia oraz poziomu zaawansowania uczniów. Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w nauce mogą być prowadzone w grupie liczącej do 5 uczniów.
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne powinny być prowadzone w atmosferze sprzyjającej uczeniu się. Uczeń powinien czuć się bezpiecznie i komfortowo. Zajęcia powinny być dostosowane do indywidualnych potrzeb i możliwości ucznia.
Prowadzący zajęcia korekcyjno-kompensacyjne są zobowiązani do prowadzenia dokumentacji zajęć. Dokumentacja zajęć powinna zawierać następujące informacje:
Dokumentacja zajęć korekcyjno-kompensacyjnych powinna być przechowywana w szkole.
Na zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych wykorzystywane są różnorodne metody i formy pracy. Metody pracy to sposoby postępowania w celu osiągnięcia określonego celu. Formy pracy to sposoby zorganizowania procesu nauczania i uczenia się.
Do najczęstszych metod pracy na zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych należą:
Do najczęstszych form pracy na zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych należą:
Przykładowy program zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla uczniów klas 1-3 może obejmować następujące treści:
Przykładowy program zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla uczniów klas 4-8 może obejmować następujące treści:
Efektywność zajęć korekcyjno-kompensacyjnych można oceniać na podstawie następujących kryteriów:
Ocenę efektywności zajęć korekcyjno-kompensacyjnych przeprowadzają nauczyciele, specjaliści prowadzący zajęcia
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne są ważną formą wsparcia dla uczniów z trudnościami w uczeniu się. Zajęcia te mają na celu pomoc uczniowi w pokonaniu trudności uniemożliwiających mu uzyskiwanie dobrych wyników w szkole, budowanie u ucznia adekwatnej samooceny oraz stworzenie uczniowi możliwości wszechstronnego rozwoju.
Oto kilka wskazówek dla nauczycieli, którzy chcą organizować zajęcia korekcyjno-kompensacyjne:
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne mogą przynieść wiele korzyści dla uczniów z trudnościami w uczeniu się. Zajęcia te mogą pomóc uczniowi w uzyskaniu sukcesu w szkole i w życiu.
Szkolenia są ważną formą doskonalenia zawodowego nauczycieli, którzy chcą zdobyć wiedzę i umiejętności niezbędne do prowadzenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych. Sprawdź program szkolenia i zapisz się indywidualnie lub zgłoś swoją placówkę edukacyjną.
Powiązane tematy