Specyficzne trudności w uczeniu się to zaburzenia o podłożu neurologicznym, które utrudniają lub uniemożliwiają uczniowi opanowanie określonych umiejętności szkolnych. Specyficzne trudności w uczeniu się nie są spowodowane czynnikami środowiskowymi, takimi jak zaniedbanie, przemoc czy trudności w nauce spowodowane nieadekwatnym poziomem nauczania.
Do najczęstszych specyficznych trudności w uczeniu się należą:
dysleksja, czyli trudności w czytaniu i pisaniu,
dysgrafia, czyli trudności w pisaniu,
dysortografia, czyli trudności w poprawnym pisaniu wyrazów,
dyskalkulia, czyli trudności w liczeniu i matematyce,
W związku z tym, że powyższe trudności występują u uczniów coraz częściej zajęcia korekcyjno-kompensacyjne są organizowane w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych.
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne to rodzaj terapii pedagogicznej, która ma na celu korygowanie i kompensowanie zaburzeń psychoruchowych dziecka. Głównym celem zajęć jest pomoc uczniowi w pokonaniu trudności uniemożliwiających mu uzyskiwanie dobrych wyników w szkole, budowanie u ucznia adekwatnej samooceny oraz stworzenie uczniowi możliwości wszechstronnego rozwoju.
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne prowadzi specjalista, posiadający odpowiednie kwalifikacje, takie jak:
terapeuta pedagogiczny.
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne są przeznaczone dla uczniów, którzy wykazują trudności w uczeniu się. Trudności te mogą być spowodowane różnymi czynnikami, takimi jak:
specyficzne trudności w uczeniu się,
zaburzenia rozwoju emocjonalnego
zaburzenia komunikacji,
zaburzenia sensoryczne,
choroby przewlekłe,
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2013 r. poz. 532) - § 11.
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne są organizowane dla uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego lub posiadających opinię o specyficznych trudnościach w nauce.
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne są organizowane na podstawie rozporządzenia w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej i są kierowane do wszystkich uczniów wymagających wsparcia w szkole, w tym również do uczniów z niepełnosprawnością, którzy mogą korzystać zarówno z zajęć rewalidacyjnych, jak i zajęć organizowanych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Obowiązkiem dyrektora szkoły jest zapewnienie tym uczniom dostępu do zajęć korekcyjno-kompensacyjnych. Dyrektor szkoły może również zdecydować o zorganizowaniu zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla uczniów bez orzeczenia lub opinii, którzy wykazują trudności w uczeniu się.
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne mogą być prowadzone w formie indywidualnej lub grupowej. Zajęcia indywidualne są przeznaczone dla uczniów z najcięższymi zaburzeniami. Zajęcia grupowe są prowadzone dla uczniów z mniej nasilonymi zaburzeniami.
Liczba uczestników zajęć korekcyjno-kompensacyjnych zależy od rodzaju zaburzenia oraz poziomu zaawansowania uczniów. Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w nauce mogą być prowadzone w grupie liczącej do 5 uczniów.
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne powinny być prowadzone w atmosferze sprzyjającej uczeniu się. Uczeń powinien czuć się bezpiecznie i komfortowo. Zajęcia powinny być dostosowane do indywidualnych potrzeb i możliwości ucznia.
Prowadzący zajęcia korekcyjno-kompensacyjne są zobowiązani do prowadzenia dokumentacji zajęć. Dokumentacja zajęć powinna zawierać następujące informacje:
dane ucznia,
orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego (jeśli uczeń posiada orzeczenie) lub opinie o występowaniu specyficznych trudności w uczeniu się,
cele zajęć,
treści programowe,
metody i formy pracy,
obserwacje i wnioski.
Dokumentacja zajęć korekcyjno-kompensacyjnych powinna być przechowywana w szkole.
Na zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych wykorzystywane są różnorodne metody i formy pracy. Metody pracy to sposoby postępowania w celu osiągnięcia określonego celu. Formy pracy to sposoby zorganizowania procesu nauczania i uczenia się.
Do najczęstszych metod pracy na zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych należą:
metody aktywizujące, takie jak:
burza mózgów,
dyskusja,
gry i zabawy dydaktyczne,
metody terapeutyczne, takie jak:
relaksacja,
trening uważności,
trening umiejętności społecznych,
metody nauczania bezpośredniego, takie jak:
ćwiczenia,
powtarzanie,
utrwalanie.
Do najczęstszych form pracy na zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych należą:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupie.
Przykładowy program zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla uczniów klas 1-3 może obejmować następujące treści:
ćwiczenia usprawniające spostrzeganie wzrokowe,
ćwiczenia usprawniające spostrzeganie słuchowe,
ćwiczenia usprawniające koordynację wzrokowo-ruchową,
ćwiczenia rozwijające orientację w przestrzeni,
ćwiczenia rozwijające pamięć i koncentrację uwagi,
ćwiczenia rozwijające myślenie logiczne,
ćwiczenia rozwijające umiejętności czytania i pisania.
Przykładowy program zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla uczniów klas 4-8 może obejmować następujące treści:
ćwiczenia usprawniające spostrzeganie wzrokowe,
ćwiczenia usprawniające spostrzeganie słuchowe,
ćwiczenia usprawniające koordynację wzrokowo-ruchową,
ćwiczenia rozwijające orientację w przestrzeni,
ćwiczenia rozwijające pamięć i koncentrację uwagi,
ćwiczenia rozwijające myślenie logiczne,
ćwiczenia rozwijające umiejętności czytania i pisania,
ćwiczenia rozwijające umiejętności matematyczne,
ćwiczenia rozwijające umiejętności językowe,
ćwiczenia rozwijające umiejętności społeczne.
Efektywność zajęć korekcyjno-kompensacyjnych można oceniać na podstawie następujących kryteriów:
poprawa umiejętności szkolnych ucznia,
poprawa samooceny ucznia,
poprawa funkcjonowania ucznia w szkole i w środowisku społecznym.
Ocenę efektywności zajęć korekcyjno-kompensacyjnych przeprowadzają nauczyciele, specjaliści prowadzący zajęcia
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne są ważną formą wsparcia dla uczniów z trudnościami w uczeniu się. Zajęcia te mają na celu pomoc uczniowi w pokonaniu trudności uniemożliwiających mu uzyskiwanie dobrych wyników w szkole, budowanie u ucznia adekwatnej samooceny oraz stworzenie uczniowi możliwości wszechstronnego rozwoju.
Oto kilka wskazówek dla nauczycieli, którzy chcą organizować zajęcia korekcyjno-kompensacyjne:
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne powinny być prowadzone przez specjalistów, posiadających odpowiednie kwalifikacje.
Zajęcia powinny być dostosowane do indywidualnych potrzeb i możliwości ucznia.
Zajęcia powinny być prowadzone w atmosferze sprzyjającej uczeniu się.
Nauczyciel powinien współpracować z rodzicami ucznia.
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne mogą przynieść wiele korzyści dla uczniów z trudnościami w uczeniu się. Zajęcia te mogą pomóc uczniowi w uzyskaniu sukcesu w szkole i w życiu.
Szkolenia są ważną formą doskonalenia zawodowego nauczycieli, którzy chcą zdobyć wiedzę i umiejętności niezbędne do prowadzenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych. Sprawdź program szkolenia i zapisz się indywidualnie lub zgłoś swoją placówkę edukacyjną.
Powiązane tematy
Jak pracować z dziećmi i młodzieżą ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE)?
Kreatywność to najważniejsza kompetencja naszych czasów. Zobacz jak rozwijać kreatywność w edukacji i co ma z tym wspólnego Chat GPT?