Sztuczna inteligencja (AI) to symulacja ludzkiej inteligencji. To duży zbór danych, które pozwalają na szybką analizę zadanego pytania i automatyczne wygenerowanie odpowiedzi w formie tekstu lub dowolnych multimediów.
Wprowadzenie ChatGPT wywołało sporo kontrowersji związanych z zagrożeniami wykorzystania tej technologii przez uczniów do generowania wypracowań, streszczeń, podsumowań lub pisemnych odpowiedzi przez zadanie pytania chatbotowi i wklejenie tej odpowiedzi jako własnej. ChatGPT umożliwia generowanie dowolnej treści więc z pewnością zadania lub prace pisemne są lub będą przygotowane w ten sposób przez Twoich uczniów.
Chat GPT i inne rozwiązania są częścią naszej rzeczywistości i nie ma sensu udawać, że nie wiemy o co chodzi lub nas to nie dotyczy. Wasi uczniowie dawno korzystają z takich technologii lub będą korzystać w tym roku szkolnym.
Bardzo problematyczne i dyskusyjne jest też całkowite zakazanie korzystania z technologii w szkole lub zakaz używania tego typu rozwiązań. To trochę tak jak z zakazem używania smartfonów w szkole, kto chce i tak z nich korzysta w ukryciu.
Nie ma idealnego narzędzia, które potrafi odróżnić tekst napisany przez ucznia samodzielnie od tego który jest wygenerowany przez ChatGPT (najlepsze systemy do wykrywanie plagiatów mają max. 80% skuteczności). Z drugiej strony nie chodzi przecież o to, żeby nauczyciel był detektywem i skupiał się tylko na tym czy uczeń przygotował pracę samodzielnie, czy też wykorzystał do tego dodatkowe narzędzia, które zrobiły to za niego.
Porozmawiaj o tym z innymi nauczycielami i wprowadźcie takie same zasady na terenie całej szkoły, a następnie rozpocznij dyskusję z uczniami.
Zapytaj swoich uczniów o to czy korzystają ze sztucznej inteligencji i do czego ją wykorzystują.
Czy słyszeliście o sztucznej inteligencji i ChatGPT? Co o tym myślicie?
Do czego waszym zdaniem powinna być wykorzystana sztuczna inteligencja?
Jakie szanse i jakie zagrożenia waszym zdaniem stwarza sztuczna inteligencja?
Wprowadź jasne zasady. Pokaż, że wiesz o co chodzi. Powiedz, że też korzystasz ze sztucznej inteligencji i otwarcie śmiało podchodzisz do tematu.
ChatGPT i inne generatory treści robią to często w sposób schematyczny więc własne doświadczenie związane z korzystaniem z tych narzędzi oraz znajomość uczniów często podpowiedzą wam czy uczeń wykonał pracę samodzielnie.
Ale możesz też zrobić to inaczej.
Powiedz swoim uczniom, że mogą korzystać z ChatGPT lub innych generatorów treści w swoich pracach, ale tylko wtedy, gdy wykorzystują to jako cytat. Dokładnie tak samo jak teraz cytują dowolne inne źródło np. tekst z portalu Wikipedia przez oznaczenie tego w tekście oraz dodanie przypisu z linkiem do źródła oraz komendą (promptem) którego użyli do wygenerowanej zawartości.
Każde wykorzystanie materiałów wygenerowanych przez sztuczną inteligencję i nie oznaczonych w odpowiedni sposób będzie traktowane jako oszustwo.
Jeśli znajdziesz zawartość wygenerowaną przez sztuczną inteligencję niech to będzie ciekawa okazja do nauki.
Warto zwrócić uwagę na to, że jesteśmy na początku drogi, a w niedalekiej przyszłości powstaną systemy jeszcze doskonalsze niż ChatGPT lub inne teraz dostępne rozwiązania.
Zobacz więcej, jak usprawnić swoją pracę oraz wykorzystać sztuczną inteligencję z korzyścią dla nauczyciela i ucznia? Dołącz do tego szkolenia lub zapisz wszystkich nauczycieli z placówki.
Powiązane tematy
Sztuczna inteligencja (AI) w edukacji - najlepsze rozwiązania wspierające pracę nauczycieli.
Zobacz czym jest sztuczna inteligencja i jak AI może pomóc nauczycielom w planowaniu zajęć?
Kreatywność to najważniejsza kompetencja naszych czasów. Zobacz jak rozwijać kreatywność w edukacji i co ma z tym wspólnego Chat GPT?