Czy Twoi uczniowie wykorzystują ChatGPT do pisania prac lub rozwiązywania zadań?
Jak sprawdzić, czy praca jest napisana przez ucznia samodzielnie?
Czy nauczyciel musi być detektywem?
Zobacz zalecaną strategię.
Sztuczna inteligencja (AI) to symulacja ludzkiej inteligencji. To duży zbór danych, które pozwalają na szybką analizę zadanego pytania i automatyczne wygenerowanie odpowiedzi w formie tekstu lub dowolnych multimediów.
Wprowadzenie ChatGPT wywołało sporo kontrowersji związanych z zagrożeniami wykorzystania tej technologii przez uczniów do generowania wypracowań, streszczeń, podsumowań lub pisemnych odpowiedzi przez zadanie pytania chatbotowi i wklejenie tej odpowiedzi jako własnej. ChatGPT umożliwia generowanie dowolnej treści więc z pewnością zadania lub prace pisemne są lub będą przygotowane w ten sposób przez Twoich uczniów.
Sztuczna inteligencja w edukacji jakie są fakty?
Fakt1
Chat GPT i inne rozwiązania są częścią naszej rzeczywistości i nie ma sensu udawać, że nie wiemy o co chodzi lub nas to nie dotyczy. Wasi uczniowie dawno korzystają z takich technologii lub będą korzystać w tym roku szkolnym.
Fakt 2
Bardzo problematyczne i dyskusyjne jest też całkowite zakazanie korzystania z technologii w szkole lub zakaz używania tego typu rozwiązań. To trochę tak jak z zakazem używania smartfonów w szkole, kto chce i tak z nich korzysta w ukryciu.
Fakt 3
Nie ma idealnego narzędzia, które potrafi odróżnić tekst napisany przez ucznia samodzielnie od tego który jest wygenerowany przez ChatGPT (najlepsze systemy do wykrywanie plagiatów mają max. 80% skuteczności). Z drugiej strony nie chodzi przecież o to, żeby nauczyciel był detektywem i skupiał się tylko na tym czy uczeń przygotował pracę samodzielnie, czy też wykorzystał do tego dodatkowe narzędzia, które zrobiły to za niego.
Jak sobie z tym poradzić? Czy nauczyciel musi być detektywem? Zalecana strategia.
Krok 1
Porozmawiaj o tym z innymi nauczycielami i wprowadźcie takie same zasady na terenie całej szkoły, a następnie rozpocznij dyskusję z uczniami.
Zapytaj swoich uczniów o to czy korzystają ze sztucznej inteligencji i do czego ją wykorzystują.
Czy słyszeliście o sztucznej inteligencji i ChatGPT? Co o tym myślicie?
Do czego waszym zdaniem powinna być wykorzystana sztuczna inteligencja?
Jakie szanse i jakie zagrożenia waszym zdaniem stwarza sztuczna inteligencja?
Wprowadź jasne zasady. Pokaż, że wiesz o co chodzi. Powiedz, że też korzystasz ze sztucznej inteligencji i otwarcie śmiało podchodzisz do tematu.
Krok 2
ChatGPT i inne generatory treści robią to często w sposób schematyczny więc własne doświadczenie związane z korzystaniem z tych narzędzi oraz znajomość uczniów często podpowiedzą wam czy uczeń wykonał pracę samodzielnie.
Ale możesz też zrobić to inaczej.
Powiedz swoim uczniom, że mogą korzystać z ChatGPT lub innych generatorów treści w swoich pracach, ale tylko wtedy, gdy wykorzystują to jako cytat. Dokładnie tak samo jak teraz cytują dowolne inne źródło np. tekst z portalu Wikipedia przez oznaczenie tego w tekście oraz dodanie przypisu z linkiem do źródła oraz komendą (promptem) którego użyli do wygenerowanej zawartości.
Każde wykorzystanie materiałów wygenerowanych przez sztuczną inteligencję i nie oznaczonych w odpowiedni sposób będzie traktowane jako oszustwo.
Jeśli znajdziesz zawartość wygenerowaną przez sztuczną inteligencję niech to będzie ciekawa okazja do nauki.
Warto zwrócić uwagę na to, że jesteśmy na początku drogi, a w niedalekiej przyszłości powstaną systemy jeszcze doskonalsze niż ChatGPT lub inne teraz dostępne rozwiązania.
Zobacz więcej, jak usprawnić swoją pracę oraz wykorzystać sztuczną inteligencję z korzyścią dla nauczyciela i ucznia?
Powiązane tematy
Zobacz czym jest sztuczna inteligencja i jak AI może pomóc nauczycielom w planowaniu zajęć?
Kreatywność to najważniejsza kompetencja naszych czasów. Zobacz jak rozwijać kreatywność w edukacji i co ma z tym wspólnego Chat GPT?