Promowanie szkoły i budowanie jej wizerunku to ważny temat nie tylko dla dyrektora szkoły, ale także dla nauczycieli w niej pracujących. To trochę tak jak w znanym przysłowiu " Jak cię widzą, tak cię piszą". Można mieć najlepszą ofertę edukacyjną szkoły, najlepszą kadrę i infrastrukturę szkolną, ale osoby potencjalnie zainteresowane muszą się jeszcze o tym dowiedzieć. I nie ma tu znaczenia czy jest to mała prywatna szkoła językowa, przedszkole, szkoła podstawowa, szkoła ponadpodstawowa, czy też inna placówka edukacyjna. Promocja i wizerunek są tak samo ważne dla każdego.
Warto pamiętać o tym, że nie ma złotego kluczyka lub specjalnego zaklęcia, dzięki któremu spowodujemy, że ktoś spojrzy na nas przychylnym okiem. Nie ma też jednego gotowego schematu, bo każda szkoła jest inna, inni są uczniowie, rodzice i inni są nauczyciele.
Na wizerunek i lojalność trzeba zapracować tak jak w każdej innej dziedzinie życia organizując odpowiednie działania i pracę nauczycieli zatrudnionych w placówce.
Na początek warto odpowiedzieć na trzy pytania.
Kim jest nasz klient? (persona, grupa docelowa) - do kogo kierujemy naszą szkolną ofertę?
Jak wygląda oferta? (produkt, usługa) - co szkoła ma do zaoferowania?
Jaki jest nasz cel? (na czym nam zależy) - co chcemy osiągnąć prowadząc działania promocyjne i wizerunkowe?
Strona internetowa. To najważniejszy element promocji szkoły. Strona internetowa powinna być łatwa do przeglądania i zawierać informacje na temat programów i wydarzeń, a także zdjęcia i filmy, które pokazują codzienne życie w szkole. Strona powinna posiadać łatwą do zapamiętania domenę, być stale aktualizowana, responsywna (czyli prezentować się dobrze na komputerach i małych ekranach smartfonów), posiadać certyfikat SSL (mała kłódka w pasku adresu przed domeną) oraz spełniać wymagania standardu dostępności cyfrowej WCAG.
Sieci społecznościowe. Współczesne media społecznościowe są doskonałym narzędziem do promocji placówki edukacyjnej. Warto wybrać 2-3 platformy społecznościowe takie jak Facebook, YouTube, Instagram lub LinkedIn i dbać o aktualizację zamieszczanych tam materiałów. Udział w różnego rodzaju wydarzeniach społecznościowych, takich jak kampanie marketingowe, konkursy wiedzy, quizy, itp. są dobrym sposobem na zdobycie nowych uczniów i budowanie pozytywnego wizerunku szkoły.
Współpraca ze środowiskiem lokalnym. Firmy i lokalne media to dobry sposób na dotarcie do potencjalnych uczniów i rodziców. Warto utrzymywać kontakty z przedstawicielami lokalnych przedsiębiorstw, dziennikarzami i właścicielami lokalnych portali internetowych, aby zapewnić regularne publikacje dotyczące szkoły i wydarzeń z nią związanych. Warto też organizować lub współorganizować lokalne wydarzenia i dni otwarte, aby pokazać potencjalnym uczniom i rodzicom, jak działa szkoła i co ma do zaoferowania.
Prowadzenie szkolnego bloga zawierającego relacje z wydarzeń
Newslettery kierowane do bazy subskrybentów opisujące działania szkoły
Szkolny vlog lub podcast zawierający zaproszenia na szkolne wydarzenia lub informujący o szkolnych działaniach
Webinary w formie spotkań na żywo lub z dostępem do nagrań zawierające treści atrakcyjne dla grupy odbiorców
Lead magnet, czyli ebook, poradnik lub inna publikacja, która zachęci do zapoznania się z ofertą placówki
Promowanie i budowanie wizerunku szkoły wymaga wielu wysiłków i działań marketingowych po stronie dyrektora placówki edukacyjnej i nauczycieli. Kluczem do sukcesu jest wykorzystanie wybranych narzędzi promocji oraz ciągła analiza działań marketingowych. O tym jak promować szkołę i budować jej wizerunek oraz o tym jak to robić skutecznie dowiesz się podczas tego szkolenia. W działania promocyjne warto też zaangażować wszystkich nauczycieli z placówki. Można to zrobić zamawiając szkolenie rady pedagogicznej z katalogu szkoleń.
Canva dla nauczycieli. Jak wykorzystać program Canva w działaniach promocyjnych placówki edukacyjnej?
Zobacz więcej:
Strona internetowa: https://aktywnynauczyciel.pl
Katalog szkoleń Rad Pedagogicznych: https://aktywnynauczyciel.pl/rady-pedagogiczne
Program Laboratoria Przyszłości: https://aktywnynauczyciel.pl/laboratoria-przyszlosci