W dobie cyfryzacji i powszechnego dostępu do internetu, smartfony i tablety stały się nieodłącznym elementem życia wielu ludzi, w tym także dzieci i młodzieży. Z jednej strony, są to urządzenia, które mogą pomóc w nauce, rozwijaniu umiejętności i poszerzaniu horyzontów. Z drugiej strony, są to źródła rozproszenia, uzależnienia i zagrożeń. Jak więc mądrze wykorzystywać smartfony podczas prowadzenia zajęć lekcyjnych?
Czy są one szansą na lepszą edukację, czy raczej zagrożeniem dla niej?
W tej publikacji odpowiemy na te pytania przedstawiając zarówno pozytywne, jak i negatywne aspekty wykorzystania smartfonów uczniów w formule BYOD (Bring Your Own Device) na lekcji.
Smartfony mogą być użytecznym narzędziem dydaktycznym, jeśli są stosowane w odpowiedni sposób i zgodnie z celami nauczania. Najważniejsze korzyści z wykorzystania smartfonów na lekcji to:
Umożliwienie dostępu do różnorodnych źródeł informacji, takich jak encyklopedie, słowniki, atlasy, portale edukacyjne, filmy lub podcasty
Ułatwienie komunikacji i współpracy pomiędzy uczniami i nauczycielami poprzez czaty, fora, e-mail, aplikacje do prezentacji lub quizów
Rozwój umiejętności cyfrowych, takich jak wyszukiwanie, ocenianie i selekcjonowanie informacji, krytyczne myślenie, tworzenie i udostępnianie treści lub ochrona danych osobowych
Motywacja do nauki i zaangażowanie uczniów w aktywny udział w zajęciach poprzez gamifikację, współpracę i interaktywność
Smartfony mogą być również źródłem problemów i trudności w procesie nauczania i uczenia się. Najważniejsze z wyzwań związanych z wykorzystaniem smartfonów na lekcji to:
Rozpraszanie uwagi uczniów i nauczycieli od głównego tematu zajęć poprzez odbieranie wiadomości, sprawdzanie mediów społecznościowych, granie w gry lub podobne
Utrudnienie kontroli nad tym, co uczniowie robią na swoich urządzeniach i jak wykorzystują dostępne zasoby, np. poprzez kopiowanie gotowych odpowiedzi, korzystanie z niedostosowanych lub nieprawdziwych informacji
Większe ryzyko wystąpienia negatywnych zjawisk społecznych i psychologicznych, takich jak cyberprzemoc oraz uzależnienie od internetu
Wymagania odpowiedniego przygotowania i wsparcia ze strony nauczycieli poprzez zapewnienie odpowiedniej infrastruktury technicznej i sieciowej, opracowanie regulaminu korzystania ze smartfonów na lekcji oraz szkolenia nauczycieli w zakresie umiejętności cyfrowych
Aby smartfony były szansą na lepszą edukację, a nie zagrożeniem dla niej, należy pamiętać o kilku zasadach, do których należą:
Wykorzystanie smartfonów tylko wtedy, gdy są one niezbędne, są uzupełnieniem zajęć lub znacząco ułatwiają realizację celów nauczania
Planowanie i uzgadnianie z uczniami zasad i sposobów korzystania ze smartfonów na lekcji, a także monitorowanie i ocenianie efektywności ich wykorzystania
Dobieranie odpowiednich aplikacji i zasobów edukacyjnych, które są dostosowane do poziomu, wieku i zainteresowań uczniów
Współpraca z innymi nauczycielami, rodzicami i ekspertami w zakresie wykorzystania smartfonów w edukacji oraz poszukiwanie inspiracji i dobrych praktyk
BYOD (ang. Bring Your Own Device) to koncepcja polegająca na wykorzystywaniu własnych urządzeń mobilnych (np. smartfonów, tabletów czy laptopów) przez uczniów na lekcji. Jest to sposób na zaangażowanie uczniów w aktywne uczenie się, wykorzystanie ich zainteresowań i umiejętności technologicznych oraz oszczędność kosztów związanych z zakupem i utrzymaniem sprzętu szkolnego. BYOD wymaga jednak odpowiedniego przygotowania ze strony nauczyciela, który musi zapewnić dostęp do sieci wifi, dobierać odpowiednie aplikacje i treści edukacyjne, ustalać zasady korzystania z urządzeń oraz monitorować aktywność uczniów.
Oto kilka wskazówek, jak zaangażować uczniów w formule BYOD:
Zacznij od jasnych oczekiwań. Uczniowie muszą wiedzieć, jak mają używać swoich urządzeń w szkole. Ustal jasne zasady dotyczące korzystania z urządzeń, w tym dotyczące bezpieczeństwa, prywatności i korzystania z mediów społecznościowych
Oferuj różnorodne możliwości uczenia się. Uczniowie powinni mieć możliwość wyboru, jak chcą uczyć się. Oferuj różnorodne zadania i projekty, które wymagają od uczniów wykorzystania ich urządzeń w kreatywny sposób
Udostępniaj quizy lub materiały edukacyjne w celu sprawdzenia wiedzy lub prezentacji treści
Użyj urządzeń do tworzenia treści. Zachęcaj uczniów do tworzenia treści, takich jak prezentacje, filmy, artykuły lub blogi. Uczniowie mogą wykorzystać swoje urządzenia, aby wyrazić siebie i podzielić się swoimi pomysłami z innymi
Użyj urządzeń do współpracy. Zachęcaj uczniów do współpracy przy projektach i zadaniach. Uczniowie mogą wykorzystać swoje urządzenia do komunikowania się ze sobą, dzielenia się informacjami i pracowania nad wspólnymi projektami
Użyj urządzeń do odkrywania i badania interesujących tematów. Uczniowie mogą korzystać z internetu, aplikacji i innych źródeł, aby znaleźć informacje na interesujące ich tematy
Smartfony mogą być zarówno szansą, jak i zagrożeniem dla nauczycieli i uczniów podczas prowadzenia zajęć lekcyjnych. Wszystko zależy od tego, jak są wykorzystywane i jakie są ustalone zasady ich użycia. Nauczyciele powinni być świadomi zarówno korzyści, jak i zagrożeń związanych z wykorzystaniem smartfonów na lekcji i podejmować świadome decyzje o ich włączaniu lub wyłączaniu w zależności od celu i charakteru lekcji. Uczniowie powinni być edukowani o odpowiedzialnym i bezpiecznym korzystaniu z smartfonów i internetu oraz o konsekwencjach ich nadużywania lub nadmiernego używania. Smartfony mogą być przyjacielem lub wrogiem nauczyciela i ucznia - wszystko zależy od tego, jak się z nimi obchodzimy.
O tym jak mądrze i skutecznie wykorzystać smartfon lub tablet podczas prowadzenie zajęć lekcyjnych z korzyścią dla nauczyciela i ucznia w formule BYOD dowiesz się podczas tego programu szkoleniowego.
Zapisz się indywidualnie lub zamów szkolenie dla wszystkich nauczycieli z placówki.
Powiązane tematy
Zobacz czym jest sztuczna inteligencja i jak AI może pomóc nauczycielom w planowaniu zajęć?